tiistai 26. helmikuuta 2019

Oikeusapusihteerin työtehtävät

Lukija esitti minulle toiveen blogikirjoituksesta, jossa kertoisin hieman oikeusapusihteerin monipuolisista työtehtävistä. Tänään kerron ne.

Ainakin siellä oikeusaputoimistossa, jossa itse olen tällä hetkellä työkokeilussa, sihteerin työt vaihtelevat kahvin keittämisestä ja kukkien kastelusta aina perukirjan tekoon. Täkäläisessä oikeusaputoimistossa on kaksi sihteeriä, joista toinen työskentelee kahden oikeusavustajan sihteerinä, toinen taas vain yhden oikeusavustajan sihteerinä, mutta hänellä on päävastuu puhelinvaihteesta.

Puhelimeen vastattaessa ei milloinkaan tiedä, mitä soittajan asia koskee. Mitä olen huomannut, yleensä se liittyy perunkirjoitukseen tai edunvalvontavaltuutuksen tekemiseen, mutta usein soittaja haluaa varata ajan oikeusaputoimistoon ihan muissa asioissa. Ajanvarauksen jälkeen tehdään valmiiksi asiakaskansiot, johon kirjoitetaan asiakkaan tiedot, oikeusapuasia, mahdollinen vastapuoli ja perunkirjoitusasiassa määräaika.
Kun asiakas saapuu ensimmäistä kertaa oikeusaputoimistoon, hän käy sihteerin luona ennen pääsyään oikeusavustajan luo. Sihteeri kysyy asiakkaalta sen hetken tulot ja menot, joista muodostuu oikeusavun ja mahdollisen omavastuuosuuden määrä. Sihteeri myös tekee oikeusapupäätöksen, joka voi olla myönteinen tai kielteinen. Yleensä kielteinen oikeusapupäätös tarkoittaa sitä, että tulot ylittävät sallitun oikeusavun määrän, joka tällä hetkellä on yksin asuvalta 1 300 € ja pariskunnalta 2 400 €; tällöin puhutaan suorasta toimeksiannosta ja silloin asiakkaan pitää maksaa oikeusapu kokonaan itse. Kun tulotiedot on kysytty ja oikeusapupäätös tehty, hän saa siirtyä oikeusavustajan luo.

Yksi oikeusapusihteerin tärkeä tehtävä on perunkirjoitus ja siihen liittyvät toimenpiteet. Niihin kuuluvat sukuselvitysten sekä virkatodistusten tilaaminen seurakunnista ja maistraateista, erilaisten tilitietojen kysyminen pankeista, itse perukirjan laadinta ja perunkirjoituskutsujen tekeminen. Yleensä perunkirjoitus pitää tehdä kolmen kuukauden kuluessa vainajan kuolemasta, mutta tarvittaessa haetaan lisäaikaa verottajalta. Perunkirjoitustilaisuudessa sihteerin pitää olla läsnä.
Kun asiakkaan oikeusapuasia päättyy, se tapahtuu kirjallisesti Romeo-nimisessä järjestelmässä. Ennen päättämistä katsotaan, onko kaikki tarvittava Romeossa. Ellei ole, ne pitää skannata. Se, mitkä ovat tärkeitä asiakirjoja, on tapauskohtaista. Kun kaikki tärkeät asiakirjat on skannattu, asian voi päättää. Asiakaskansioita ei kuitenkaan hävitetä ihan heti. Asiakkuuden päätyttyä asiakasta laskutetaan jonkin ajan kuluttua. Arkistointi on nykyään kokonaan sähköinen, joten senkin vuoksi on tärkeää, että kaikki mahdolliset asiakirjat skannataan.

Tässä olivat pääpiirteissään ne oikeusapusihteerin työtehtävät, jotka tulivat mieleeni. Jos teillä on jotain kysyttävää tai lisättävää asiaan liittyen, kommenttikenttä on vapaa! :)

Mainitsen vielä, että tämän blogikirjoituksen kuvitukseen on hyödynnetty internetiä.

(Tämä on ajastettu.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! :)