maanantai 20. kesäkuuta 2016

Ajatuksia työttömyydestä

Suomessa oli huhtikuussa Tilastokeskuksen mukaan 264 000 työtöntä. Minä olen yksi heistä. Siksi ajattelin tänään kertoa itselleni tärkeästä aiheesta ja omista kokemuksistani työttömänä. Monella varmasti on työttömästä sellainen kuva, että hän on laiska ihminen, joka ei edes yritä hakea töitä. Itse en ainakaan kuulu tuohon joukkoon.

Viime syyskuusta tähän päivään asti olen laittanut työhakemuksia 50–60, mutta olen yhä työttömänä. Siitä asti olen laittanut työhakemuksia myös ympäri Suomea. Olen ollut kahdessa kasvokkain tapahtuvassa haastattelussa ja yhdessä videohaastattelussa, mutta töihin en ole päässyt. Tiedän kuitenkin, että tällä toimistoalalla, johon itse olen kouluttautunut, on suuri kilpailu työpaikoista silloin harvoin, kun avoimia työpaikkoja julkaistaan. Suurimmat syyt Suomen surkeaan työllisyystilanteeseen luultavasti kuitenkin ovat jatkuvat lomautukset ja yt-neuvottelut.
Paitsi ala myös maantieteellinen sijainti on suuressa osassa työllisyyttä. Varsinkaan täällä Satakunnassa ei toimistopaikkoja juurikaan ole auki. Siksi olen laittanut työhakemuksia mm. Tampereelle, Turkuun, Pohjanmaalle ja yhden jopa Helsiinkin asti. Monelle tällainen ei kuitenkaan ole mahdollista elämäntilanteen vuoksi.

Ajattelin antaa työttömyyteen ja työnhakuun muutaman vinkin, joista uskon olevan apua. Ensimmäisenä vinkkinä on usko. Vaikka työpaikoilta tulee koko ajan kielteinen vastaus, pitää luottaa itseensä ja omaan osaamiseensa. Myöskään positiivisuutta ei saa unohtaa!

Toinen vinkkini on sinnikkyys. Ei saa lannistua; kyllä lopulta sisu palkitaan! :) Kolmas vinkki on ahkeruus. Jos vapaa-ajalla harrastaa vaikka hyväntekeväisyystoimintaa, siitä on ehdottomasti hyötyä työnhaussa.

Hyvä tapa saada työpaikka on verkostoituminen ja suhteiden luominen. Verkostoitumisessa kannattaa hyödyntää myös sosiaalista mediaa, mm. LinkedIniä. Sosiaalinen media on siitäkin hyvä, että sen kautta voi löytää työpaikan, joka ei tule missään muualla avoimeen hakuun; 80 % työpaikoista kun on piilotyöpaikkoja.
Vaikka avointen hakemusten laittaminen voi tuntua turhalta, mielestäni sitäkään ei kannata unohtaa. Kaikkein aktiivisin ihminen menee käymään paikallisissa yrityksissä kysymässä työpaikkaa. Tiedän kokemuksesta, että työttömänä oleminen voi ajoittain tuntua turhauttavalta. Ei silti saa luovuttaa; kyllä se työpaikka jossain vaiheessa löytyy! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! Huomioithan, että asiattomia kommentteja ei julkaista.